ایرانشناسان آلمان

 

 

لودویگ آدامک

لودویگ آدامک 10 مارس سال 1924 در شهر وین متولد شد، سال 1960 در رشته مطالعات شرق میانه و شرق نزدیک از دانشگاه کالیفرنیا درجه لیسانس، در 1961 فوق لیسانس و در 1966 با استفاده از بورس فن آموزش دفاع ملی درجه دکتری دریافت کرد. در 1964 و 1965 با استفاده از بورس فولبرایت به افغانستان و پاکستان رفت. در 1966 و 1967 مدرس تاریخ شرق نزدیک و بورسیه تحقیقاتی بنیاد فورد و در 1967 استادیار دانشگاه میشیگان بود. در تابستان 1968 از بورس شورای تحقیقاتی علوم اجتماعی در انگلیس، افغانستان و هندوستان استفاده کرد. از 1967 تا 1970 استادیار تاریخ شرق نزدیک و زبان عربی در دانشگاه آریزونا شد و از 1970 تا 1972 با سمت دانشیاری به تدریس تاریخ و زبانهای شرق نزدیک پرداخت و در 1972 به مقام استادی آن دانشگاه ارتقا یافت. در 1973 و 1974 استاد تحقیقات ایرانی در مراکز فولبرایت و مدتی نیز پژوهشگر مطالعات شرق میانه در انجمن آمریکای شمالی و انستیتوی شرق میانه بوده است. تحقیقاتش در زمینه تاریخ و سیاست شرق نزدیک، شرق میانه، ایران، افغانستان، پاکستان، جهان عرب و ترکیه و تاریخ و سیاست جهان اسلام بود و همچنین درباره تاریخ مناسبات سیاسی و دیپلماسی آلمان و افغانستان تحقیقاتی انجام داده است.

 

فرانتس آلتهایم از کشور آلمان

فرانتس آلتهایم 6 اکتبر سال 1898، در شهر فرانکفورتر به دنیا آمد. وی متخصص در رشته تاریخ ادیان، زبان شناسی باستانی بوده، تحقیقات وی در زمینه تاریخ ادیان رم، فرهنگ یونان باستان و اقوام ساحل نشین از قبیل اعراب و بربرهای آسیای مرکزی بود. در 1936 استاد دانشگاه هاله و در 1950 استاد دانشگاه آزاد برلین بود. در 1964 با بانو پروفسور اشتیل در زمینه تاریخ و زبانهای باستانی ایران در سمینار شرق باستان در دانشگاه مونستر همکاری می کرد. سال 1965 بازنشسته شد. درباره استاد آلتهایم تالیفی با عنوان : 1- کتاب شناسی آثار فرانتس آلتهایم به مناسبت شصتمین سال تولدش. 2- یادنامه آلتهایم منتشر شده از طرف اشتیل و اشتیر.

 

والتر آندرائه از کشور آلمان

والتر آندرائه از معماران و باستان شناسان آلمانی ، که در هجدهم فوریه سال 1875 شهر لایپزیگ قدم به عرصه وجود نهاده است. تحصیلات عالیه خود را در رشته باستان شناسی و معماری به پایان رسانیده است. با هیات باستان شناسان آلمانی در حفاری های آشور وبابل شرکت کرده و به کشف آثار باستانی در این دو نقطه نایل شده است. آندرائه تا آخر عمرش در سمت پروفسور معماری و باستان شناسی در دانشگاه برلین به تدریس مشغول بوده است. مدتها نیز در برلین مدیر موزه آسیای نزدیک بوده است. از او آثار مفیدی به جای مانده است.

 

کارل هرمان اته از کشور آلمان

هرمان اته از ایران شناسان مشهور آلمانی بوده که در 13 فوریه 1844 در روستای شترال زوند از توابع المان به دنیا آمده و پس از 73سال عمر در هفتم ژوئن 1917بدرود حیات گفته است. وی تحصیلات خود را در دانشگاه گرایزوالد و لایپزیگ در شعبه زبان شناسی به اتمام رسانیده،‌ و در 1965 به درجه دکترا نایل شده. چند سال بعد مونیخ منتقل گریده، و در آنجا مطالعه و تحصیل زبانهای فارسی و عربی و ترکی پرداخته است. به منظور مطالعة نسخه های خطی مربوط به این سه زبان در 1872 به انگلستان سفر کرد، و سه سال بعد در همان کشور از طرف دانشگاه « آبریستوئیتس» دعوت شد، تا درآنجا زبانهای شرقی را تدریس کند . وی این دعوت را پذیرفت، و چهل سال از 1875 تا 1915 به سمت استاد السنه شرقی در آن دانشگاه به تدریس مشغول بود، و در طی این مدت با خاورشناسان مشهوری از قبیل ادوارد براون( 1862_ 1926) آشنا گردید. در ظرف این مدت مقالات فاضلانه ومحققانه درباب ادبیات فارسی نوشت و در مجله های خاورشناسی معروف مانند مجلة « انجمن خاورشناسی آلمانی» و « انجمن همایونی آسیایی» و گزارشهای فرهنگستان علوم منتشر ساخت. تاریخ ادبیات فارسی ، که به وسیله دکتر صادق رضا زاده شفق به فارسی ترجمه شده و انتشار یافته است . تکمیل فهرست نسخه های خطی فارسی و ترکی و هندی و پشتو در کتابخانه « بودلیان» که پروفسور ساخائو خاورشناسی مشهور آلمانی« 1844- 1930» آن را آغاز کرده بود( 1889) تدوین نسخه های خطی فارسی کتابخانه « ایندیا افیس» در 1903، چاپ یوسف و زلیخا منتسب به فردوسی طوسی بانفاست و توضیحات و حواشی مفید. شعر دری و رومانتیک ، ایرانیان، هامبورگ( 1877). شعر عرفانی و پند و غزلیات و نویسندگی متاخرین ایرانیان، هامبورگ (1888)، فهرست نسخه های خطی فارسی و عربی کتابخانه دانشگاه ادیمبورگ با همکاری محمد اشرف اسحق و روبرتسون (ادیمبورگ1925) مقالات ادبی هرمان اته: ادبیات جدید ایران(‌مندرج در دایره المعارف بریتانیا: چاپ نهم ج 8: 660- 655سال 1885) ؛ رودکی شاعر عهد سامانی ( در مجله دانشوران ، گوتینگن 1873). پیشروان و معاصران رودکی( در مجلة پژوهشهای خاوری، 1875) ، فردوسی از لحاظ غزل سرایی ( در سلسلة مقالات فرهنگستان علوم باویر: 654-1873)؛ دربارة ابوابراهیم بن نوح مختصر( در همین مجله: 149- 1874) ؛ فردوسی شاعر حماسه سرا ( در اخبار انجمن مونیخ: 275- 304) ؛ یوسف و زلیخای فردوسی( مندرج در انتشارات کنگره هفتم بین المللی خاورشناسان، وین، قسمت سامی: 20-45-1889) ؛‌ مطالعه در خصوص مناظره های فارسی.

 

ویلهلم اشپیتا از کشور آلمان

ویلهلم اشپیتا، سال 1853 در لایپزیگ آلمان به دنیا آمد. وی متخصص در ادبیات عرب بود. تحصیلات خود را در دانشگاه لایپزیگ نزد فلایشر در رشته زبانهای شرقی گذراند و در 1875 با تکمیل رساله اش به دریافت درجه دکتری نایل آمد. از تابستان 1875 مدتی در مصر اقامت گرید و سرپرست دارالکتب مصریه، به جانشینی لودویک اشترن صاحب کتاب قواعد زبان قبطی گردید. وی کتابدار کتابخانه وایس رگال در قاهره بود و هنگام انقلاب اعرابی پاشا در 1882 از شغل خود کناره گرفت و به آلمان بازگشت. سرانجام 6 سپتامبر سال 1883، به علت بیماری سل در آلمان درگذشت.

 

اودو اشتاین باخ از کشور آلمان

اودو اشتاین باخ 30 مه ، سال 1943 در پتاو آلمان متولد شده است. وی متخصص در سیاست خاور نزدیک و خاورمیانه بوده، مشارالیه از 1965 تا 1970 در رشته شرق شناسی و زبان شناسی کلاسیک در دانشگاههای فرایبورگ و بازل نزد هانس رومر و فریتس مایر تحصیل کرد. وی زبانهای انگلیسی، فرانسه، عربی، فارسی وترکی را می داند. از 1971 تا 1975 رئیس بخش خاورمیانه در انستیتوی علوم و سیاست ابن هازن، از 1975 رئیس بخش ترکی رادیو آلمان در کلن و از 1976 رئیس انستیتوی شرق شناسی هامبورگ بوده است. وی سفرهای بسیاری کرده عضو انجمنهای علمی، از جمله انجمن سیاست خارجی آلمان و انجمن اروپای جنوب شرقی و انجمن آلمانی کشورهای شرقی است.

 

رودولف اشتروتمان از کشور آلمان

رودولف اشتروتمان، 4 سپتامبر سال 1877 در لنگریش وستفالن (آلمان) به دنیا آمد. در دانشگاههای هاله و بن تحصیل کرد. کارل بروکلمان یکی از استادان او بود. از 1907 تا 1933 در شولپفورتا تدریس می کرد. از 1922 تا 1928 مقاله های خود را در مجله ادبی شرق شناسان منتشر می ساخت. در 1923 بنا به توصیه بکر و ریتر استاد مطالعات شرقی در گیسن شد و در 1927 جانشین هلموت ریتر در دانشگاه هامبورگ گردید و تا 1947 که بازنشسته شد به تدریس در آنجا ادامه داد. از 1948 تا 1960 با برتولد اشپولر درانتشار مجله اسلام همکاری داشت. وی عضو انجمن علوم گوتینگن و انجمن یوآخیم یونگیوس در هامبورگ و همچنین عضو انجمن اسماعیلی بمبئی بود. در 1929 و 1930 و در 1951 و 1952 سفرهای تحقیقی به سوریه، فلسطین و یمن کرد. 15 مه سال 1960 در هامبورگ درگذشت.

 

برن فرید اشلرات از کشور آلمان

برن فرید اشلرت 15 ماه مه سال 1924، در لایپزیگ به دنیا آمد. وی متخصص زبان شناسی تطبیقی هند و اروپایی، زبان و مذاهب ایران باستان بود. در هامبورگ نزد استادانی چون فرانکل، اسنل، شوبرینگ و تاوادیا در رشته های زبانهای هند و اروپایی، هندشناسی، ایران شناسی و زبانهای قدیمی به تحصیل پرداخت. همچنین در ماینتس نزد لومل به تحصیلاتش ادامه داد. 1951 به اخذ درجه دکتری نایل آمد و 1958 اجازه تدریس در دانشگاه را کسب کرد. از 1964 بخش تحقیقات زبان و فرهنگ باستانی ایران در سمینار شرق شناسی را بر عهده داشت. مدرس زبانهای فارسی باستان و اوستا و واژه شناسی زبانهای ایرانی و تاریخ مذاهب ایرانی بود. 1965 استاد پاره وقت شد و 1970 در ماربورگ و 1974 در برلین به درجه استادی رسید.

 

رودیگر اشمیت از کشور آلمان

رودیگر اشمیت متولد یک ژوئیه سال 1939، در شهر وورتسبورگ آلمان می باشد. در 1958 در دانشگاه وورتسبورگ به تحصیل در رشته زبان شناسی تطبیقی هند و اروپایی، هند و ایرانی و زبان شناسی کلاسیک پرداخت، سپس تحصیلات خود در این رشته را نزد استادانی چون مایرهوفر و هوفمان، ارلانگن و زاربروکن تکمیل کرد. در 1965 به دریافت درجه دکتری در رشته فلسفه نایل آمد. از 1963 به عنوان مدیر امور خدماتی و دستیار علمی در انستیتوی علوم زبان شناسی تطبیقی هند و اروپایی و هند و ایرانی در دانشگاه زارلند اشتغال دارد. در 1970 استادیار، در 1972 مشاور علمی و سپس استاد دانشگاه زارلند گردید. در 1978 از طرف دانشگاه اینسبروک عنوان استاد افتخاری به وی اهدا شد.

 

هاینریش اوالد از کشور آلمان

هاینریش اوالد از خاورشناسان نامدار آلمان و متخصص در تاریخ اسلام و مذاهب اسلامی فقه اللغه عربی کتاب شناسی و دستورزبان عربی بوده ، تحصیلات خود را در رشته زبانهای شرقی در آلمان شروع کرد و بعد از آن به پاریس رفته و تحت تعلیمات مستشرق معروف فرانسوی سیلوستر دوساسی قرار گرفته است. زمانی که به آلمان بازگشت به سمت استاد تاریخ اسلام و مذاهب اسلامی و دستور زبان عربی برگزیده شد. استاد اوالد به علت اینکه مدتی در زندان به سر می برد و عمر کوتاهش آثار زیادی به جز چند فقره از خود به جای نگذاشته است.

 

هلموت براون از کشور آلمان

هلموت براون از خاور شناسان آلمانی بوده که در یک خانواده آلمانی در ایتالیا متولد شده و در آلمان نشو نما کرده است. در موقع تحصیل در دبیرستان نبت به خاور زمین علاقه خاصی پیدا کرد و بیشتر اوقات فراغ خود را به خواندن الواح و شرقی و تاریخ آنها پرداخت. در سالهای 1932-1934 و 1936-1939 مطالعات خود را در موسسه های خاور شناسی دانشگاه های توبینگن بن و برلین دنبال کرد و در رشته السنه سامی و آیین اسلام و تاریخ ملل مسلمانان به تحصیل وبررسی شروع کرد و در سال 1946 در سمینار خاور شناسی دانشگاه توبینگن به تدریس پرداخت. هلموت براون از سال 1949 در کتابخانه دانشگاه هامبورگ متصدی بخش کتب دستنویس شرقی بوده است. وی آثار متعددی دارد که آنچه به ایران مربوط است از این قرار می باشد: احوال شاه اسماعیل اول، ماخذ ناشناخته درباره نخستین شاه صفوی، گوتینگن ، 1946 شامل قسمتی از لب التواریخ میریحی قزوینی به فارسی با ترجمه آلمانی. تاریخ ایران از 1500 میلادی به بعد ( در راهنمای خاور شناسس ،قسمت اول ، جلد ششم). ایران و افغانستان در تاریخ اجمالی(جلد اول ، مونیخ،1962). این کتاب مشتمل بر تاریخ اجمالی دو کشور مزبور از پایان جنگ جهانی اول به بعد می باشد.

 

 

فریدریش ویلهلم رادلوف از کشور آلمان

خلاصه_شرح_حال: فریدریش ویلهلم رادلوف از خاورشناسان نامور آلمانی و متخصص در رشته ترک شناسی قدیم و جدید درنواحی مختلف قاره آسیا بوده که در هفدهم ژانویه 1837 در برلین متولدشده است. تحصیلات عالیه خود را در دانشگاه برلین، رشته هندشناسی تا مقطع دکترا به اتمام رسانده است. وی به علت علاقه وافری که به یادگیری زبانهای ملل آسیایی داشت به روسیه سفر کرد و در دانشکده شرقی پطرزبورگ به یادگیری زبانهای تاتاری، مغولی، عربی.......پرداخت. رادلوف به عنوان مدرس زبان آلمانی و لاتینی برای مدت پنج سال در موسسه فرهنگستان واقع در شهر (بارنال) از توابع روسیه استخدام شد و به تدریس پرداخت. همچنین در موزه نژاد شناسی روسیه ماهها به بررسی می پرداخت و از نتایج آن یادداشتها فراهم می کرد. که بعداً مبنای کتاب نژاد شناسی او گردید. رادلوف در سال 1886 به ریاست هیات باستان شناسی روسیه که به تورفان ترکستان شرقی می رفتند منصوب شد و به سوی آن دیار منصوب گردید و روی نسخه های خطی اویغوری که کشف شده بود به مقاله پرداخت و مسائل تاریخی مهمی از روی آنها حل کرد. و در ضمن تحقیق درباره مذهب ترکهای نواحی مختلف روسیه اظهار داشت که نقش اسلامی درباره ملت ترک بسیار جالب و موثر بوده، به طوری که آنها پشتیبان پایدار اسلام در مقابل ملل نامسلمان گردیده اند. این خاورشناس در کنگره جهانی خاورشناسان سال 1881 شرکت کرد ودر آنجا سخنرانیهای جالبی در موضوع پژوهشهای علمی و کشفیات خود ایراد کرد که مورد توجه دانشمندان قرار گرفت. دانشگاه دورپات در روسیه به مناسبت خدمات برجسته ای که فریدریش ویلهلم رادلوف به زبان شناسی شرقی انجام داده بود او را طی مراسم باشکوهی دکترای افتخاری دادودر نامه ای کارهای علمی او را ستود. آثار و تحقیقات استاد مزبور در زمینه فرهنگی وتاریخ و ادبی درباره ترکستان(یعنی ترک شناسی در چین غربی) در خور توجه است.سرانجام پس از هشتاد ویک سال عمر در 1918 در همان جا بدرود حیات گفته است.

 

هری برت بوسه از کشور آلمان

هری برت بوسه که در سال 1926 تولد یافت. وی در کشورهای آلمان و انگلستان (لندن)، رشته های فقه اللغه کلاسیک، تاریخ. جغرافیا و اسلام شناسی را تحصیل کرد. هنگامی که بیش از سی سال نداشت، یعنی در سال 1956 به اخذ درجه دکترا نایل آمد. در همان سال در امتحان مربوط به جواز تدریس در دانشگاه برای رشته اسلام شناسی در شهر هامبورگ شرکت جست و توانست امتحان مزبور را با موفقیت به پایان رساند. از سال 1973 ریاست گروه شرق شناسی دانشگاه شهر کیل آلمان را عهده دار است.تحصیل رشته تاریخ به هری برت بوسه این امکان را داده است که در ارائه دلایل مورد بحث قوی تر از دیگر هم مسلکان خود عمل کند. او در این راه تا آنجا پیش می رود که معتقد می شود اسلام بدون ادیان یهودیت و مسیحیت در شبه جزیره عربستان قابل تصور نبوده است. مشارالیه جزو آن دسته از اسلام شناسانی به حساب می آید که اسلام را نوعی واکنش محسوب می کنند. این شیوه و نحوه تفکر در بسیاری از عرصه های تحقیقات و پژوهشهای علمی مشهود است. برای بوسه دشوار است که باور کند که دین اسلام از وحی سرچشمه می گیرد. بدین جهت مشابهاتی را که میان ادیان اسلام، مسیحیت و یهودیت وجود دارد ناشی از تعلیمات پیشین پیامیر از دو دین مسیحیت و یهودیت می داند و این خاصیت تحقیق و پژوهش علمی است. استاد مذکور در تحلیل تاریخ اسلام، در تلاش است تا اثبات نماید دشمنی و عداوت میان پیامبر اکرم(ص) و یهودیان مدینه حاصل نپذیرفتن پیام الهی حضرت رسول است. آثار ارزنده ای از بوسه حول این مبحث به رشته تحریر درآمده، آثارش چه در حوزه تاریخ چه در حوزه الهیات با پژوهشهای تحلیلی توام است.

 

لودویگ کارل پرچ از کشور آلمان

لودویگ کارل ویلهلم پرچ از خاورشناسان معروف آلمانی و متخصص در کتاب شناسی بوده که در مدرسه السنه شرقی برلین زبانهای فارسی و عربی، ترکی را فرا گرفته و در 1855 به خدمت کتابخانه درآمده است. وی در 1879 سرکتابدار کتابخانه دوکی گوتای آلمان شد و بر اثر کارهایی که در فهرست کردن نسخه های خطی شرقی انجام داد، به عضویت فرهنگستانهای برلین، لایپزیگ و گوتینگن انتخاب شد.

 

مونیکا توروشکا از کشور آلمان

خانم مونیکا تورشکا که در سال 1951 متولد شده است. وی تحصیلات عالیه خود را طی سالهای 75-1970 اسلام شناسی، علوم مقایسه ای ادیان و علوم سیاسی را در دانشگاه بن ادامه داده است و رساله دکترای خود را درباره نقش اسلام در قانونهای اساسی دول عربی به رشته تحریر درآورد. او از سال 1976 تا کنون تدریس دروس اسلام، عقاید مسلمانان و فرق مختلف اسلامی را وجهه همت خود قرار داده است. مشارالیه و همسرش متجاوز از ده سال است که در حوزه گفت و شنود مسیحی- اسلامی فعالیت دارند. آنها بر این امر واقفند که در مسیر گفت و شنود مزبور چه نوع پیش داوریهایی وجود دارد. اما استاد مذکور جز آن دسته از اسلام شناسان جوان محسوب می شود که سعی می کند در تفهیم مفاهیم اسلامی خالی از پیشداوری و بدور از شائبه عمل کند، و در صدد بازنمودن فضایی برای خوانندگان غربی است که اغلب ناشناخته است. فضایی بدور از اغراض و پیش داوریهای سیاسی - جنجالی - روزنامه نگاری ،و اصولاً دید او نسبت به شرح مفاهیم، دیدی مثبت باشد تا منفی، بی دلیل نیست. خانم توروشکا و همسرش در جستجوی ردپای مواضع آشتی جویانه شریعت اسلامی با حقوق بشر برمی آیند.

 

 

فریدریش ویلهلم رادلوف از کشور آلمان

فریدریش ویلهلم رادلوف از خاورشناسان نامور آلمانی و متخصص در رشته ترک شناسی قدیم و جدید درنواحی مختلف قاره آسیا بوده که در هفدهم ژانویه 1837 در برلین متولدشده است. تحصیلات عالیه خود را در دانشگاه برلین، رشته هندشناسی تا مقطع دکترا به اتمام رسانده است. وی به علت علاقه وافری که به یادگیری زبانهای ملل آسیایی داشت به روسیه سفر کرد و در دانشکده شرقی پطرزبورگ به یادگیری زبانهای تاتاری، مغولی، عربی.......پرداخت. رادلوف به عنوان مدرس زبان آلمانی و لاتینی برای مدت پنج سال در موسسه فرهنگستان واقع در شهر (بارنال) از توابع روسیه استخدام شد و به تدریس پرداخت. همچنین در موزه نژاد شناسی روسیه ماهها به بررسی می پرداخت و از نتایج آن یادداشتها فراهم می کرد. که بعداً مبنای کتاب نژاد شناسی او گردید. رادلوف در سال 1886 به ریاست هیات باستان شناسی روسیه که به تورفان ترکستان شرقی می رفتند منصوب شد و به سوی آن دیار منصوب گردید و روی نسخه های خطی اویغوری که کشف شده بود به مقاله پرداخت و مسائل تاریخی مهمی از روی آنها حل کرد. و در ضمن تحقیق درباره مذهب ترکهای نواحی مختلف روسیه اظهار داشت که نقش اسلامی درباره ملت ترک بسیار جالب و موثر بوده، به طوری که آنها پشتیبان پایدار اسلام در مقابل ملل نامسلمان گردیده اند. این خاورشناس در کنگره جهانی خاورشناسان سال 1881 شرکت کرد ودر آنجا سخنرانیهای جالبی در موضوع پژوهشهای علمی و کشفیات خود ایراد کرد که مورد توجه دانشمندان قرار گرفت. دانشگاه دورپات در روسیه به مناسبت خدمات برجسته ای که فریدریش ویلهلم رادلوف به زبان شناسی شرقی انجام داده بود او را طی مراسم باشکوهی دکترای افتخاری دادودر نامه ای کارهای علمی او را ستود. آثار و تحقیقات استاد مزبور در زمینه فرهنگی وتاریخ و ادبی درباره ترکستان(یعنی ترک شناسی در چین غربی) در خور توجه است.سرانجام پس از هشتاد ویک سال عمر در 1918 در همان جا بدرود حیات گفته است.

 

فریدریش اگوست روزن از کشور آلمان

فریدریش روزن از خاورشناسان آلمانی بوده که در دوم سپتامبر 1805 در هانور متولد شده ، برادرش ژرژ روزن هم خاورشناس آلمانی است. فریدریش زبانهای شرقی را در دانشگاه لندن فرا گرفت و در رشته ریاضیات در فرهنگ اسلامی به بررسی پرداخت وکتابی در موضوع علم جبر نگارش محمد بن موسی الخوارزمی به رشته تحریر درآورد. آثار متعددی دیگری در زمینه تاریخ و زبان به چاپ رسانده است. سرانجام پس از سی و دو سال عمر در 12 سپتامبر 1837 در لندن بدرود حیات گفته است.

 

هانس روبرت رومر از کشور آلمان

هانس روبرت رومر از خاورشناسان معروف آلمانی و متخصص در اسلام شناسی و تاریخ ملل مسلمان، تاریخ ایران دوران اسلامی به خصوص دوره های تیموری و صفویه و باستان شناسی می باشد. وی در سال 1938 در رشته فقه اللغه به اخذ درجه دکترا از دانشگاه گوتینگن نائل گردیده، مشارالیه مدیر فرهنگستان علوم وادبیات (ماین س)، و موسسه باستان شناسی آلمانی در قاهره بوده، همچنین استاد فقه اللغه و هنر اسلامی و نیز مطالعات اسلامی در دانشگاه مزبور و بخش مطالعات شرقی دانشگاه فرایبورگ بوده است. استاد رومر مدتها در ایران و مصر و ترکیه به مطالعه در رشته تخصصی خود مشغول بوده و در بیست و دومین کنگره خاورشناسان جهان شرکت کرده و سخنرانی ایراد کرده در مجله خاورشناسی آلمانی که مدیریت آن را خود به عهده داشته درج شده است. کتب و مقالات پروفسور رومر در رابطه با تاریخ ایران و مصر متعدد است.

 

کارل ادوارد ساخائو از کشور آلمان

ساخائو آلمانی از متخصصین در فقه اللغه زبانهای عربی، فارسی، هندی، سریانی و آرامی و علاقه مند به طبع و نشر آثار بزرگان اسلامی بوده است. وی با دقتی برجسته تعداد زیادی نسخه های خطی مهم شرقی را تصحیح و تحشیه کرده و به چاپ رسانده است. از خدمات این دانشمند بزرگ تاسیس مدرسه زبانهای شرقی در برلین بوده است و مدت مدیدی خود در آنجا درس می داده است. تحصیلاتش را در فقه اللغه زبانهای شرقی تحت آموزش پروفسور دیلمان در دانشگاه کیل، سال 1864 زیر نظر پروفسور فلایشر در دانشگاه لایپزیگ به پایان رسانده و به درجه دکترا در فقه اللغه زبانهای سامی نائل گردیده است. مشارالیه به عنوان استاد فوق العاده زبانهای سامی در دانشگاه وین، پروفسور رسمی زبانهای شرقی در دانشگاه برلین و ضمناً نماینده مطالعات شرقی در پروس خدمت کرده است. خاورشناس مزبور به دقت و استقصا در تحقیقات علمی و ادبی خود معروف است ودارای افق فکری وسیعی بوده است.دانشمندان آلمانی به منظور تجلیل و بزرگداشت او کتابی در سال 1915 حاوی ترجمه احوال و فهرست کارهایش تالیف کردند و انتشار دادند. آثار مفیدی نیز از ایشان به چاپ رسیده است. سرانجام پس از 85 سال عمر پربرکتش در برلین وفات یافت.

 

آدولف شاک از کشور آلمان

آدولف شاک خاورشناس آلمانی که به ادبیات عربی و اندلسی اهتمام ورزید و شاعر و مورخ ادبیات بود. آدولف شاک در دوم آگوست سال 1815 در اسچورین (منطقه مکلنبورگ در شمال آلمان) به دنیا آمد. تحصیلات دبیرستانی اش را ابتدا در شهر هله و سپس در شهر فرانکفورت گذراند. دانش آموز دبیرستان بود که به زبانهای قدیمی پرداخت و بخصوص به زبان یونانی علاقه مند بود. شانزده سال بیشتر نداشت که تصمیم جسورانه آموختن زبانهای شرقی را گرفت و از زبان فارسی آغاز کرد. پس از گذراندن یک سال در بن، به دانشگاه هایدلبرگ رفت و در کنفرانسهای تیبو درباره ‹‹ قانون روم›› شرکت کرد. سپس به دانشگاه برلین رفت. پس از درگذشت هگل در سال 1831، شاگردانش جای او را در ریاست آن دانشگاه اشغال کردند. شاک در طول یک ترم تحصیلی در کلاسهای فلسفه آن جا شرکت کرد، و به خواندن ‹‹دایره المعارف علوم فلسفی›› و ‹‹ نمودهای عقل›› اثر هگل پرداخت، ولی دیری نگذشت که از آن رویگردان شد.و به تمسخر فلسفه هگل و نامفهوم بودن هگلیستها ادامه می دهد. در سال 1838 در یک دادگاه جنایی مشغول به کار شود، همچنین وی سفرهایی به سیسیل و شهرهای یونان و آسیای صغیر و مصر و فلسطین و لبنان کرده است و از راه دریا به مالت و جبل الطارق....... رفت. پس از بازگشت به آلمان در خدمت دوک بزرگ ناحیه مکلنبورگ قرار گرفت. وی به عنوان امین و مشاور سفارتخانه، با دوک در سفرش به ایتالیا و قسطنطنیه همراه شد. پس از آن در سفارت بوندستاگ، ابتدا در سال 1849 در هیات اتحاد سفیر شد و سپس در برلین کاردار شد و به فراگیری زبانهای شرقی، بخصوص سانسکریت و فارسی و عربی پرداخت. در سال 1852 از کار دولتی کناره گرفت و ابتدا به املاکش در مکلنبورگ رفت، سپس به اسپانیا عزیمت کرد و دو سال (1852-1854) را به تحقیق در تاریخ عرب و تمدن آنها در اسپانیا پرداخت و از سال 1855 در مونیخ ماندگار شد. در سال 1876، ویلهلم امپراتور آلمان لقب ‹‹ کنت›› وراثتی در خانوداه به او داد. شاک در سیزدهم آوریل 1894 در رم درگذشت.تالیفات ارزنده ای نیز از استاد مذکور به چاپ رسیده است. مشارالیه در پی گردآوری تابلوهای تصویری بود و تعداد ارزشمندی از تابلوهای نقاشان بزرگ و معاصر را به دست آورد، از جمله جنلی و بوکلین و اشویند و لنباخ. راهنمایی برای آنها نوشت و این مجموعه بی همتا را به امپرتور آلمان سپرد و از آن هنگام، آن مجموعه موزه ای از زیباترین موزه های شهر مونیخ را به نام ‹‹ رواق شاک›› تشکیل می دهد که هنوز تا به امروز از مهمترین اماکن دیدنی مونیخ است.

 

هانس هاینریش شدر از کشور آلمان

هانس هاینریش شدر از خاورشناسان معروف آلمانی که در 31 ژانویه سال 1896 در گوتینگن پا به عرصه حیات گذاشت . وی وارد دانشگاه کیل شد و بنا به سفارش استاد تاریخ قرون وسطای آنجا به تحصیل زبان عربی همت گماشت، و همین امر موجب ورود او در رشته خاورشناسی گردید. فعالیتهای آموزشی خود را با عنوان استادی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کونیسبرگ، تنها ایران شناس دانشگاه برلین، استاد زبان عربی، فارسی، حبشی در دانشگاه گوتینگن ادامه داده است. شدر در زبان عربی و زبانهای ایران قدیم،آرامی و سغدی استاد ممتازی بود. آثار ارزشمندی از این دانشمند به یادگار مانده است. سرانجام پس از شصت و یک سال عمر در سیزدهم مارس سال 1957 در گوتینگن بدرود حیات گفته است.

 

اریش فریدریش شمیت از کشور آلمان

اریش فریدریش شمیت از باستان شناسان مشهور آمریکایی آلمان اصل بوده، که در 13 سپتامبر 1897 در ‹‹بادن بادن›› آلمان متولد شده است. تحصیلات خود را در دانشگاههای ‹‹کالسروحه›› و ‹‹برلین›› به پایان رسانده است. در سال 1923 به آمریکا کوچ کرده و در دانشگاه کولومبیا به تحصیل و مطالعه پرداخته و به درجه دکترای زبان شناسی نائل گردیده است. استاد شمیت به تبعیت آمریکا درآمده، حوزه کار و فعالیت وی باستان شناس شهرهای ماقبل تاریخ ایران و ترکیه تا صدر اسلام بوده است. نخستین کار دکتر شمیت باستان شناسی در موزه تاریخ طبیعی نیویورک،پس از آن با یک هیات باستان شناسی به ‹‹آریزونا›› مامور شده،در حفریات جنوب غربی آمریکا شرکت کرده است. از طرف موسسه شرقی دانشگاه شیکاگو به آسیای صغیر مامور شده و در مرکز آن به حفریات پرداخته ، همچنین از طرف موزه هنرهای فیلادلفی و موسسه صنایع ظریفه ایران در بوستون به ایران مامور شدو در تپه حصار حفریاتی به عمل آورده و اشیایی کشف کرده است. و از طرف موزه دانشگاه پنسیلوانیا و موزه صنایع ظریفه بوستون مامور شده و در شهر ری نزدیک تهران حفریاتی در ‹‹تپه چشمه علی›› انجام داده و آثاری کشف کرده که از جمله آنها اجساد انسانهایی بوده که در قرون بسیار دور در بالای تپه سنگی مزبور دفن شده بودند و استخوانبندی همگی آنها سالم مانده بود.کشفیات دیگر دکتر شمیت عبارت است از ‹‹ کاخ آپادانا›› که بلندترین و وسیعترین ساختمانی است که به وسیله داریوش اول طرح ریزی شده بوده است. استاد شمیت فعالیت آموزشی خود را به عنوان استاد موسسه شرقی دانشگاه شیکاگو آغاز کرده است. وی در موسسه باستان شناسی آمریکا و انجمن جغرافیایی آمریکا و انجمن خاورشناسی آلمانی عضویت داشته است. همچنین در چهارمین کنگره باستان شناسی و هنر ایران شرکت کرده و به اخد نشان همایون درجه اول نائل شده است. تالیفات ارزشمندی از این استاد در زمینه آثار باستانی ایران به یادگار مانده است. سرانجام بر اثر کار زیاد بیمار شد و سوم اکتبر 1964 در ‹‹سانتاباریارای کالیفرنیا›› بدرود زندگی گفته است.

 

 

آنه ماریا شیمل از کشور آلمان

 

خانم آنه ماریا از خاورشناسان آلمانی و متخصص در تاریخ مذاهب و مطالعات اسلامی و ایران شناسی می باشد که در ‹‹ ارفورت›› متولد شده است. وی مدرک دکترا را در زبانهای شرقی (فارسی و عربی) از دانشگاه برلین نایل آمد. فعالیتهای آموزشی خود را با عنوان دانشیار بخش مطالعات اسلامی در دانشگاه ماربورگ گردید. وی درجه دکترا در تاریخ مذاهب را در همان دانشگاه گرفت. و استاد تاریخ مذاهب در دانشگاه آنقوره گردید. البته در دانشگاه بن نیز به عنوان استاد مطالعات اسلامی تدریس کرده است. وی به دریافت مدال ‹‹فریدریش روکرت›› از شهر ‹‹شواین فورت›› ، مدال ‹‹ ستاره اعظم›› از طرف دولت پاکستان نائل آمده است. استاد شیمل آثار متعددی در زمینه ایران به رشته تحریر درآورده است.

 

 

گوستاو لبرشت فلوگل از کشور آلمان

فلوگل متخصص در ادبیات عربی و نحو عربی و کتاب شناسی و مبتکر کشف الایات برای قرآن از دانشمندان اسلام شناس آلمانی بوده که در 18 فوریه 1802 در باوتسن از توابع آلمان به دنیا آمده است. تحصیلات عالیه خود را در زبانهای شرقی در دانشگاه لایپزیگ به اتمام رسانید. وی زمانی که در پاریس بود در کتایخانه امپراطوری هم به مطالعه نسخه های خطی پرداخت. فعالیت آموزشی خود را با سمت پروفسور زبانهای شرقی در مدرسه شاهزادگان در ‹‹سن آفرا›› در شهر مایسن منصوب گردید. فلوگل برای نخستین بار قرآن را به دقت مطالعه کرد و برای آن کشف الآیات در یک جلد با تعلیقاتی که بر آن نوشت با چاب بسیار زیبا در دو جلد انتشار داد. سرانجام پس از 68 سال عمر در پنجم ژوئیه 1870 در سدن بدرود حیات گفته است.

 

پاول ارنست کاله از کشور آلمان

پاول ارنست کاله خاورشناس آلمانی که در زمینه متن عبری کتاب مقدس تخصص یافت. وی در 21 ژانویه سال 1875 در هوهنشین(بیروسیای شرقی) به دنیا آمد. پدرش در دبیرستان تدریس می کرد و سپس به عنوان بازرس آموزش انتخاب شد. سال 1894 وارد دانشگاه ماربورگ شد تا در الهیات (مسیحی) تخصص یابد. این تحصیلات را از اکتبر سال 1896 در دانشگاه هله پی گرفت و زبان عربی و حبشی و عبری و آرامی را نزد پریتوریوس و سریانی را نزد مایسنر و شعر قدیم عربی را نزد جورج یعقوبی آموخت. از اکتبر 1899 تا سپتامبر 1901 به عنوان دانشجو در فرصت تحصیلی در مرکز وعاظ ویتنبرگ مشغول به تحصیل شد. در امتحان درم الهیات موفق گردید و به مدت یک سال تحصیلات خود را در برلین پی گرفت. در دوم اگوست سال 1902 با تحقیقی با عنوان : ‹‹ متن ماسوری عهد قدیم از کتاب مقدس›› در امتحان اجازه در دانشگاه هله موفق شد. در این تحقیق کشف کرد که نسخه خطی برلین شرقی شماره 680qu شامل قطعه ای از نسخه خطی بابل کتاب مقدس است که علاماتی برای نحوه خواندن بر آن وجود دارد- به قلمی که گمان می رود متاخرتر از اساس طریقه یمنی در نسخه های خطی عبری است. به خدمت کلیسا درآمده ابتدا هشت ماه به عنوان معاون کشیش در شهر برایلا(در رومانی) و از سپتامبر 1903 تا نوامبر 1908 به عنوان کشیش و مدیر مدرسه آلمانی در قاهره اقامت گزید. در قاهره توجهش به تحقیق پیرامون اسلام جلب شد. ابتدا به سنتهای مردمی دینی در رابطه با اولیا و خدمات دینی و آنچه که مربوط به زیارت و احضار جن و خیمه شب بازی بود، جلب شد. سال 1909 در زمینه تخصصی ‹‹ زبان شناسی زبانهای سامی›› با رساله ای با عنوان: ‹‹ درباره تاریخ نمایش عربی خیمه شب بازی›› دکترای اجازه تدریس را تحت اشراف استاد پریتوریوس در دانشگاه هله به دست آورد. در آن به مطالعه متن نمایشنامه خیمه شب بازی که به لهجه عامیانه مصری نوشته شده بود، پرداخت. سال 1913 در دانشگاه هله کنفرانسهایی درباره تلمود ایراد کرد. همچنین درسهایی درباره زبان سریانی ارائه نمود. تابستان 1914 جهت استادی زبانهای سامی به دانشگاه جیسن دعوت شد. اکتبر سال 1914 به جیسن مراجعت نمود. تدریس را از سر گرفت و بخش خاورشناسی در دانشگاه جیسن را تاسیس کرد. کاله در سال 1923 به دانشگاه بن دعوت شد تا جانشین لتمن شود. مرکز مطالعات شرقی در دانشگاه بن را گسترش داد و این مرکز از مراکز اصلی خاورشناسی شد. درصد انتخاب مدرسین زبان عربی و ترکی و ارمنی و جیورجی از متکلمین به همان زبانها برآمد تا در سخن گفتن و خواندن متون از آنها استفاده کند. یکی از تحقیقاتی که کاله در مقام استادی دانشگاه بن به انجام رساند، تحقیقی درباره ساعتهای چینی در شهرهای اسلامی بود. وی به تحقیق درباره اخبار مقریزی در زمینه گنجینه های فاطمیان پرداخت و این امر او را به تحقیق کتاب ‹‹ الجماهر فی معرفه الجواهر›› بیرونی کشاند و به دریانورد و به دریانوردی عثمانیان پرداخت و نشان داد که نقشه دریایی که در سال 1929 در استانبول کشف شد و از دریانورد عثمانی پیری ریس در سال 1513 بود و در آن اقیانوس اطلس و آمریکا رسم شده بود، به نقشه مفقوده کریستف کلمب که در سال 1898 کشیده شده بود، مستند بوده است. سال 1941 آکادمی بریتانیا از او برای ایراد سلسله سخنرانیهایی دعوت کرد، که در سال 1947 تحت عنوان : ‹‹ جنیزه قاهره›› منتشر شد. بعد از جنگ جهانی به کشورش بازنگشت بلکه به تابعیت انگلستان درآمد و ماندن در انگلستان را ترجیح داد. در آغاز سال 1950 دانشگاه مونستر (آلمان غربی) او را برای ایراد کنفرانسهایی درباره ‹‹ نسخه های خطی عبری کشف شده در غار قمران›› دعوت کرد. وی این سخنرانیها را در هامبورگ،کیل و بن ادامه داد. اینها نسخه هایی معروف به نسخه ‹‹ نسخه های خطی دریای سیاه›› هستند که در سال 1947 در خرابه های قمران در اردن کشف شدند و شامل دو نسخه خطی از کتاب مقدس و بسیاری از کتابهای دینی است، که کشف آنها انقلاب بزرگی در تحقیق کتاب مقدس و اصول مسیحیت ایجاد کرد. از جمله نسخه های سفر اشعیا که شامل نگارشهایی است که نظریات قبلی کاله را تایید می کرد. در سال 1963 کاله به دوسلدورف(آلمان غربی) رفت و در 24 سپتامبر 1964 بر اثر سکته مغزی درگذشت.

 

یوهان کریستف بورگل از کشور آلمان

یوهان کریستف بورگل که در سال 1931 متولد شده است. او رئیس بخش اسلام شناسی دانشگاه برن می باشد، در حال حاضر با دانشگاه زوریخ همکاری می کند، با ترجمه های ادبی خود پیوندهایی بین ادبیات قدیم و جدید برقرار نموده است. آثار متعددی از جمله ترجمه آثار نظامی، حافظ و مولانا جلال الدین رومی و کتاب های ‹‹ قدرت مطلقه و قادریت›› و ‹‹ دین در جهان اسلام›› انتشار داده است.

 

یوهان گتفرید ل. کوزگارتن از کشور آلمان

یوهان کوزگارتن خاورشناس پروسی که در سال 1792، در روگن متولد شد. وی در زبان و ادبیات عربی و تاریخ و کتابشناسی و جغرافیای ممالک اسلامی استادی مبرز بود. ابتدا نزد پدرش که ادیب و شاعر برجسته در زبان آلمانی بود تحصیل کرد و قریحه منظومه سرایی را هم از پدر به ارث برد. به ادبیات عربی علاقه وافری داشت. در سال 1813 به پاریس رفت و نزد سیلوستر دوساسی شیخ المستشرقین فرانسوی زبان و ادبیات عربی را در سطح بالا فرا گرفت. همچنین زبان ترکی و فارسی و عبری و ارمنی را نزد او یاد گرفت. در پاریس در بخش مربوط به نسخه های خطی شرقی کتابخانه سلطنتی به بررسی دقیق پرداخت، سال 1814 به پروس بازگشت و مدت سه سال استاد فلسفه والهیات دانشگاه گرایفروالد گردید. دکتر یوهان گوته نویسنده و شاعر دراماتیک آلمان، او را برای تدریس زبانهای شرقی در دانشگاه ینا دعوت کرد و وی از 1817 تا زمان وفاتش مدت هفت سال به این کار اشتغال داشت. رابطه میان او و گوته نیز، رابطه ای پایدار و پربار-به ویژه برای گوته- بود، زیرا او برخی از اشعار عربی را برای گوته ترجمه می کرد و گوته آنها را دوباره به قالب شعر در می آورد و در دیوان شرقی خود وارد می کرد. آثار ارزنده ای نیز به طبع رسانده است. سرانجام پس از 58 سال عمر در 1850، گرایفس والد درگذشت.

 

 

رائف گئورکس خوری از کشور آلمان

رائف گئورکس خوری در سال 1936 در شهر خباب سوریه چشم به جهان گشود. وی تحصیلات خود را در رشته های شرق شناسی وزبانهای منشعب از لاتین تا اخذ دکترا ادامه داد. عرب شناسی و اسلام شناسی در مطالعات تحصیلی او جای خاصی دارد. دکتر رائف گئورکس خوری در سال 1966 موفق به اخذ درجه دکتری از دانشگاه سوربن فرانسه گردید. او در امتحان مربوط به اجازه تدریس در دانشگاه هایدلبرگ صاحب کرسی استادی است. او در سال 1978 موفق به احراز مقام پروفسوری دانشگاه هایدلبرگ شد. پروفسور رائف گئورکس خوری عضو آکادمی علوم عراق و آکادمی علوم مصر و دانشگاه قاهره است. مشارالیه آثار عدیده ای درباره ادبیات صدر اسلام و تاریخ فرهنگ نوین عرب به رشته تحریر درآورده است. وی همچنین مقالات بسیاری در مجلات تخصصی به زبانهای آلمانی ، فرانسه، انگلیسی و عربی نگاشته است. آثار او بیشتر به زبان فرانسه می باشد.موضوعات مورد علاقه او برای تحقیق تاریخ اسلام، ادبیات عرب، رنسانس اسلامی، علوم اسلامی و نسبت آن با مغرب زمین، نسبت سیاست و فرهنگ و بعضاً مباحث جدیدی نظیر بنیاد گرایی است. همچنین وی معتقد است خاندان های اموی و عباسی پیوند عمیقی با رنسانس کلاسیک در تاریخ اسلام داشته اند. ربط ایران آن زمان با گسترش رنسانس کلاسیک در اسلام و خدمتی که ایرانیان در این خصوص معمول داشته اند از آن حیث برای اسلام شناسان می تواند محل تامل باشد که امروزه هم بازماندگان اپراتوریهای اموی وعباسی و هم میراث برای امپراتوری ایران به تعقیب اهداف و مقاصد ‹‹ بنیاد گرایانه›› مشهور و متهم اند. مشارالیه به صراحت بر این نظر است که رنسان کلاسیک در اسلام بدون تاثیر قرآن و جهان روشنفکر اسلامی غیر قابل تصور می باشد، همچنین جز آن دسته از اسلام شناسان محسوب می شود که به اصول دین اسلام توجه دارند و آن را از فروع دین متمایز می کنند. به عبارت دیگر آن پنج رکن که آنها را جز اصول اصلی و اساسی اسلام بشمار می آورند چیزی جز فروع دین نیست. مهمترین اعتقادات اسلامی یعنی توحید و نبوت از دایره ارکان پنجگانه مورد نظر اسلام شناسان آلمان خارج است. استاد خوری معتقد است که برخی در نظر دارند ‹‹ جنگ مقدس›› را نیز در زمره اعتقادات مزبور بشمار آورند. حال آنکه همان طور که گفته شد جهاد یا همان ترجمه غلط ‹‹ جنگ مقدس›› به زبان آلمانی اساساً جز اصول اصلی و اساسی دین اسلام قلمداد می نمایند. همچنین وی معتقد است که پیامبر اسلام با دین جدید توانست اقوام مختلف عرب را تحت پرچم واحد اسلام درآورد. گئورکس خوری در زمینه دایره المعارف نویسی و همکاری برای تدوین فرهنگ لغات با اشخاص و مراکز مختلف همکاریهای مشترکی داشته است.

 

اروین گرف از کشور آلمان

اروین گرف در خاورشناس آلمانی که در زمینه فقه اسلامی به تحقیق پرداخت. وی در 16 فوریه سال 1914 در قریه ‹‹‌هوکسواگن›› به دنیا آمد. در فاصله سالهای 1932 تا 1937 در دانشگاه بن به فراگیری الهیات، کلام، فلسفه و همچنین به تحصیل در رشته مطالعات شرقی پرداخت. پس از امتحان شفاهی دکترا Rigorosum وارد خدمت نظامی شد. در سال 1941 به عنوان مترجم زبانهای عربی، فارسی و ترکی در واحد مترجمی آرتش در برلین به کار مشغول شد. او به جبهه کریمه (در جنوب روسیه) اعزام شد و مدت یک سال و نیم را در آنجا گذراند. در این مدت به مطالعه آداب و رسوم تاتارهای آن منطقه و زبان اقوام مختلف ترک در آنجا پرداخت. او سرانجام، به اسارت درآمد. در خلال مدت اسارتش، دچار بیماریهای سختی شد که تا پایان عمر با عوارض آن دمساز بود. در سال 1951، به عنوان استادیار در انستیتوی مطالعات شرق کیلن برگزیده شد. سپس در سال 1955، به دریافت ‹‹اجازه تدریس›› در رشته علوم اسلامی و رشته مطالعات سامی نایل آمد. و در سال 1959، به عنوان دانشیار و در 1960 به سمت استاد انتخاب شد. در سال 1964 به جانشینی کاسکل بر کرسی زبان شناسی شرق دانشگاه کیلن تکیه زد. فون گرونباوم خاورشناس اتریشی مقیم آمریکا، از او برای همکاری در انستیتوی مطالعاتی خاورمیانه وابسته به دانشگاه لوس آنجلس دعوت به عمل آورد، ولی او از قبول این پیشنهاد عذر خواست. گرف به تاریخ شرایع در سرزمین های خاور نزدیک پیش از اسلام و همچنین قوانین موجود در ‹‹‌عهد قدیم›› پرداخت. سپس آداب و قوانین عرب های جاهلی و اعراب بادیه نشین را مورد بررسی قرار داد. و رساله دکترای نخست خود را درباره آداب و قوانین بادیه نشینان در عصر حاضر به نگارش درآورد. و رساله دکترای نخست خود را درباره آداب و قوانین بادیه نشینان در عصر حاضر به نگارش درآورد. سپس رساله دوم دکترای خود را برای احراز صلاحیت جهت تدریس در دانشگاه به موضوع صید و ذبیحه در شرع اسلام اختصاص داد. عنوان فرعی دیگر این بحث ‹‹ فرازی درباره تکامل فقه مدون اسلامی›› بود. وی فاصله یک صد و پنجاه ساله میان نزول قرآن کریم و تالیف کتب مختلف فقهی را مورد بررسی قرار داد. و از مطالعات خود چنین نتیجه گرفت که فقه اسلامی می تواند مورد استفاده جوامع امروزی قرار گیرد. او بر این عقیده بود که اصول فقه اسلامی تنها برای نیازهای یک جامعه مشخص ترسیم نگردیده بلکه برای هر جامعه ای مفید فایده است. پس نباید قانون رسمی در کشورهای اسلامی معاصر به این ‹‹ میراث›› (فقه اسلامی) آنگونه بنگرد که گویی بار گرانی بوده و نیازی بدان نیست بلکه باید از آن به عنوان ابزاری برای ترقی و احیای جامعه بهره گیرد. مشارالیه همانگونه که رویگردانی از آثار منقول و فقه را مورد انتقاد قرار داده، محافظه کاری مرتجعانه را نیز مردود دانسته است. او به این پرسش که: ‹‹ چگونه می توان تصوری از خانواده مسلمان امروزی بدست داد؟›› چنین پاسخ می دهد: اگر قرار باشد که فرد مسلمان هویت خود را حفظ کند، سزاوار نیست که از منابع فقهی شرع پرهیز نماید، چرا که فقه اسلامی نه دشمن زندگی و نه بیگانه با آن است. از این رو لازم است که مسلمانان به کشف مجدد آن برای رویارویی با نیازهای جدید، با استفاده از راههای استنباط همچون قیاس، همت گمارند.گرف به موضوع دیگری که در سه دهه اخیر مطرح شده، و آن ‹‹ تفاهم میان مسیحیت و اسلام›› است، با مقاله ای با عنوان برخورد میان مسیحیت و اسلام پرداخت. وی در این مقاله پایین ترین حد این تفاهم را شناخت بی طرفانه و خالی از پیشداوری هر یک از طرفین نسبت به طرف دیگر می داند. ‹‹ مساله مرگ›› از دیدگاه اسلام موضوعی بود که ذهن گرف را شدیداً به خود مشغول داشت. برداشت وی از این موضوع در سخنرانیش در دانشگاه توبینگن با عنوان تصور مرگ در چارچوب انسان شناسی اسلامی آشکار گشت. و به دنبال آن در سوم فوریه 1976 درگذشت.

 

گوت کیب ساموئل گملین از کشور آلمان

گوت کیب ساموئل گملین از مسافران آلمانی به مشرق زمین بوده که در 23 ژوئن 1743 در توبینگن متولد شده، وی در شهر قفقاز طب و علوم طبیعی را تحصیل کرده و بعد از سفرهایی که به اروپای غربی کرده، در سال 1766 به پطرزبورگ عزیمت نموده است. در آنجا از طرف فرهنگستان علوم ماموریتی به وی محول شده که به اطراف دریای خزر سفر کند، بعد از هشتر خان و بندر انزلی سال 1771 به مازندران رفته و گویا به جرم جاسوسی از طرف دولت ایران دستگیر شده است، اما گملین همان سال از زندان گریخته و به سوی هشترخان بازگشته ، در سال 1773 از جانب شرق دریای مازندران به سوی ایران آمده و در گرگان اقامت کرده و پس از چندی از راه دریا ایران را ترک کرده و به قفقاز عزیمت نموده که به وسیله یک خان تاتار محبوس شده و پس از سی و یک سال عمر سال 1774،در زندان درگذشته است. سفرنامه گملین که به وسیله دوستش ‹‹پالاس›› منتشر گردیده علاوه بر توصیف نقاط دیگر شامل شرح و بسط ایالات شمال ایران نیز می گردد.

 

پترشول لاتور از کشور آلمان

پترشول لاتور در سال 1924 در شهر بوخوم متولد شد. او تحصیلات خود را در کالج سنت میشل در فرایبورگ و دبیرستان ویلهلم در کاسل به پایان رساند. تحصیلات دانشگاهی شول لاتور در بیروت، پاریس و ماینتس بوده است. در بیروت به رشته ‹‹ عرب شناسی و زبان وادبیات عرب›› پرداخت. پس از اتمام تحصیلات و اخذ درجه دکترا در سال 1950 به عنوان خبرنگار مشغول بکار شد. طی سالهای 1960 و 1963 مفسر مسائل مربوط به امور آفریقا در شبکه اول تلویزیون آلمان ‹‹ آ. ار. د›› بود. از سال 1963 تا سال 1969 عهده دار مدیریت دفتر شبکه اول تلویزیون آلمان در پاریس شد. وی خبرنگاری است که دارای تحصیلات اسلام شناسی است. به عبارت دیگر بخش عمده ای از تحصیلات مربوط به دروس اسلام شناسی یعنی زبان و ادبیات عرب را در بیروت آموخته است. او صراحتاً اعلام می کند به جهت نزدیکی جغرافیایی و فرهنگی اروپا با کشورهای اسلامی نبایستی به جبهه مخالف اسلام داخل شویم، بلکه ضرورت دارد از موضع ایالات متحده آمریکا فاصله بگیریم. شول لاتور از یکسو در مباحث اسلام شناسی ورود می کند و از سوی دیگر به حوزه سیاست می پردازد. لاتور از مذهبی بودن قرن بیست و یکم رضایتمند نیست، بلکه او در تعقیب خط سیاستی است که جهان قرن بیست و یکم را دینی ارزیابی می کند. تالیفات ارزنده ای نیز از ایشان به چاپ رسیده است.

 

 

انو لیتمان از کشور آلمان

انو لیتمان از باستان شناسان و حبشه شناسان معروف آلمانی بود، فارغ التحصیل رشته زبان شناسی و باستان شناسی و زبان امهاری (حبشه ای قدیم) گردید. فعالیت آموزشی خود را به سمت استاد زبانهای شرقی در دانشگاه توبینگن و دانشگاه مصری و ....ادامه داده است. لیتمان برای حفریات در سوریه و فلسطین و حبشه اعزام شده و به کشفیاتی نائل گردیده است. ضمنا“ برای ایجاد کتابخانه حبشی جهت مطالعه علاقمندان به زبان و ادبیات قدیم و جدید و تاریخ آن اقدام نموده است. به حدی در زبان السنه سامی تبحر یافته که انجمنهای علمی لغوی در مصر او را به عضویت خود انتخاب کردند. آثار این دانشمند عالیقدر متجاوز از پانصد و پنجاه کتاب و رساله و مقاله اعم از تصنیف، ترجمه،تحقیق،........می باشد.

 

آدام متز از کشور آلمان

آدام متز خاورشناس آلمانی که در بازل سوئیس اقامت گزید. آدام متز در سال 1869 در فرایبورگ-آن برسیگاو(جنوب آلمان) به دنیا آمد. به ادبیات عرب در قرن چهارم هجری و پس از آن پرداخت. در سال 1902 (حکایت ابی قاسم) از ابی المطهر ازدی را از روی تنها نسخه خطی نامطلوب، تحت عنوان: Abulkasim.ein Bagdader Sittenbild ارائه کرد. دوگوجه بسیاری از اصلاحات متز را پیشنهاد کرده بود. متز پس از مرگش ، کتاب اصلی اش با عنوان: ‹‹ نهضت اسلامی›› در سال 1922 با نظارت (ه.رکندروف) منتشر شد. این کتاب به چند زبان ترجمه شد از جمله زبان عربی به عنوان : ‹‹ الحضاره الاسلامیه فی القرن الرابع الحجری›› . این کتاب متز اثر خوبی درباره تمدن اسلامی در قرن چهارم هجری (دهم میلادی) است که همه جنبه های تمدنی را در بر می گیرد: حکومت تا اقتصاد، نظام حکومتی، حیات اجتماعی عامه مردم، آداب و رسوم، زندگی، اعیاد،....در کنار آن به اوضاع ادبی و فکری و دینی آن زمان می پردازد. نظریه مطرح شده در این کتاب این است که این عصر، عصر ‹‹ احیا تمدنها پیش از اسلام›› بخصوص تمدن هلنیستی (یا یونانی متاخرو بیزانسی)بود. بدین روی این کتابش ‹‹ نهضت اسلام›› نامیده شد و قرن چهارم هجری در تمدن اسلامی نظیر عصر نهضت (رنسانس) در تمدن اروپایی است. با این همه در مورد این اندیشه (اندیشه احیای تمدن پیش از اسلام) جایی در بیانات و تحلیلهایش نمی بینیم، همان گونه که کارل هینریش بکر گفته است (به کتابمان: ‹‹‌ التراث الیونانی فی الحضاره الاسلامیه›› مراجعه شود).

 

 

اویگن میتووخ از کشور آلمان

میتووخ از خاورشناسان معروف آلمانی، سال 1867 در شرایم از توابع آلمان به دنیا آمده است. وی متخصص در رشته های اسلام شناسی،زبان شناسی،هنرشناسی،تاریخ نگاری بوده که تحصیلات عالیه را در دانشگاه برلین به پایان رسانده است و در رشته فلسفه به اخذ درجه دکترا نائل گردید. فعالیت آموزشی خود را به عنوان دانشیار دانشگاه برلین،گرایفسوالد ادامه داده است. در ضمن مدیر سمینار زبانهای شرقی در دانشگاه برلین به تدریس اشتغال داشته و بر اثر تسلط نازیها در آلمان از آنجا اخراج شد و به فرانسه رفت و در کتابخانه موزه بریتانیا به مطالعه و نگارش مشغول شد. این دانشمند به عضویت انجمنهای علمی و ادبی از جمله مجمع علمی عربی دمشق انتخاب گردید. آثار متعددی از این خاورشناس مربوط به اسلام و عرب و حبشه ...به یادگار مانده است. سرانجام پس از 75 سال عمر در هشتم نوامبر سال 1942 در لندن درگذشته است.

 

 

 

 

 

 

 

  
نویسنده : سیدمحمدحسین مرعشی Seyed Mohammad Hossein Marashi ; ساعت ٧:٥۳ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۳۱ امرداد ۱۳۸٧